Agile gastcollege voor studenten Hogeschool Rotterdam

25 april 2017

Vrijdag 21 april hebben vijftig eerstejaars studenten aan de Hogeschool Rotterdam (opleiding commerciële economie) een interactief gastcollege over projectmanagement, hoe Agile daarin past en wat Scrum is bijgewoond. Projectmanager Peter Ras en Scrum Master Ruud Rietveld zetten de studenten aan het denken op een creatieve manier.

Vrijdagmiddag, de meeste studenten zitten met hun gedachte al in het weekend en kunnen zich niet meer concentreren of hun inspiratie is ver te zoeken. Om de participatie van de studenten toch op pijl te houden gaven de Finalisters een interactieve workshop waarin de Agile principes werden uitgelegd door middel van het vouwen van origami-kikkers.

Het college begon met een uitleg van Projectmanager Peter Ras over wat Project Management inhoudt. ‘’Wat is het doel dat je wilt bereiken, pas dit toe in alles wat je doet’’ was de rode draad hierin. Eerst hebben de studenten zichzelf in zes groepen van ongeveer zeven studenten ingedeeld. In de eerste ronde was elke student een specialist in een paar vouwen van de origami-kikkers, en werden de halffabricaten aan elkaar doorgegeven. Halverwege moest er een andere kleur kikker geproduceerd worden; dit leverde het inzicht op dat met een langlopend proces het even duurt voordat de wijziging doorkomt. Er was ook op gerekend dat er in het proces een voorraad halffabricaten zou ontstaan, maar dat was maar bij één team het geval. Een goede prestatie dus!

Origami-kikkers

 

Agile productontwikkeling en Scrum-proces
Hierna gaf Scrum Master Ruud Rietveld een uitleg over wat Agile productontwikkeling is. In een half uurtje is het hele Agile Manifest doorgenomen. Met deze nieuwe kennis hebben de teams de opdracht gekregen om, vanuit hun rol als specialist, te gaan kijken hoe ze het proces samen konden verbeteren. Hierdoor werd de productiviteit van de teams al een stuk beter, alhoewel het nog steeds lastig was om hun oorspronkelijke specialisten-rol los te laten.

Na een theoretische uitleg over het Scrum-proces mochten de teams nogmaals los, zonder enige rolverdeling en met nieuwe vouwinstructies, om zelf een proces te maken en deze steeds na twee minuten te verbeteren. Hierdoor ontdekten de studenten dat door regelmatig te reflecteren dat je beter gaat samenwerken. Dit is een mooi leerpunt voor de studenten om mee te nemen in al hun studieprojecten. Zo werd de creatieve en leerzame middag geslaagd afgesloten.

Commerciële economie ‘Creative Marketing & Sales’
Bij deze opleiding draait het om vernieuwing, creativiteit en commercie. Je leert hoe je interessante producten en diensten winstgevend maakt en hoe je dat op een innovatieve manier doet. Door middel van praktijkopdrachten en theoretische lessen weten studenten welke businessmodellen op dit moment relevant zijn, maar ook welke over vier jaar nog relevant zijn.