Innovatie permanent in het directie-dna

14 januari 2015

Hans Ketterings, directeur Finalist: "Wij willen dat onze klanten voorop lopen. Voor de zorg willen we dat mensen vitaler ouder worden en dat mensen beter presteren door ons excellente onderwijs. Dit krijgen we simpelweg niet voor elkaar met oude technologie. Alleen door voorop te lopen met nieuwe technologie kunnen we van betekenis zijn. Als Finalist niet innoveert, dan gaan klanten het zeker niet doen. Zonder een uitgesproken visie op innovatie heb je als organisatie geen kracht om altijd voorop te lopen. Finalist is de enige ICT-dienstverlener met een open source gedachte die innovatie in de directie heeft. Het lijkt voor de hand liggend, maar hiermee is Finalist in Nederland uniek.”

Innovatie permanent in het directie-dna; interview met Johannes Maas, Directeur Innovatie

Waarom wordt innovatie nu op het allerhoogste niveau bij Finalist vertegenwoordigd?

"Vanaf 2015 wordt innovatie op het allerhoogste niveau bij Finalist vertegenwoordigd. Om kansen te herkennen moet je zorgen dat je daar klaar voor bent, de juiste mindset is daarvoor essentieel. Deze kansgerichte mindset moeten we als organisatie verder cultiveren. Door mee te werken aan lange termijn visie en strategie kan ik een bijdrage leveren op dit vlak. Innovatie is niet hetzelfde als R&D maar heeft een voorbereidende functie, door innovatie te omarmen laat Finalist zien dat het lef heeft, lef om te leren, fouten te maken, te verbeteren en te presteren."

Welke stappen kan Finalist hierdoor sneller nemen?

"Innovatie kan leiden tot groei, of misschien zelfs wel tot explosie. We bereiden ons voor op de toekomst, niet door te denken dat we de toekomst kunnen voorspellen, maar door te zorgen dat onze geest klaar is voor het ongewisse, verandering en vernieuwing. In de praktijk betekent dit het stimuleren om verder te denken dan de laptop én ideeën niet voor je te houden, maar juist te uiten."

Waarom past innovatie juist bij jou, zit dit ook in jouw dna? 

"Ik ben nieuwsgierig van aard, dit heb ik altijd al in me gehad. Als kind haalde ik al alles uit elkaar om er achter te komen hoe het in elkaar zat. Ik kom uit een creatief nest, mijn vader was art director en we hadden een studio aan huis. Daar hadden we een ‘donkere kamer’ waarin foto’s konden worden ontwikkeld. Ik heb daar vele uren doorgebracht om te spelen met belichting, beweging en compositie. Beelden boeien me, ik ben altijd al een beelddenker geweest. Dat zie je ook als je met me samenwerkt, ik moet altijd een tekeningetje maken. Nieuwsgierigheid en verbeelding leiden tot creativiteit, dat heb je denk ik nodig om buiten de gebaande wegen te kunnen denken. Einstein: “Verbeelding is belangrijker dan kennis, omdat kennis begrensd is” – wat overigens niet maakt dat kennis niet heel waardevol kan zijn."

Aha, je refereert naar Einstein. Waarom juist naar hem? 

"Einstein had een onbevooroordeelde kijk op de dingen en was een fantasierijk persoon. Dat hij statements maakte tegen de gevestigde orde, bewonder ik."

Het betrekken van opdrachtgevers bij innovatie gaat hand in hand. Werk je nu al samen met onze relaties om innovatie te ontplooien?

"Jazeker, we doen een hele mooie Proof of Concept voor een kennis- en expertisecentrum op het gebied van de zorg. In dit project neemt de Zorgbus een prominente plek in, i.c.m. met sensor en meetgegevens, we ontwikkelen zelfs een hardware component. Voor Netwerk VSP hebben we een demo gemaakt “de Matchmaker” een erg interessant traject wat in 2015 vervolg krijgt."

Wat is de grootste innovatie-uitdaging die jij in 2015 aan gaat grijpen?

"Mijn grootste uitdaging is om iedere Finalist collega 200% nieuwsgieriger te maken dan dat hij/zij nu al is."

Dat is nogal een klus, hoe denk je dit te gaan doen?

"Door vooral te doen en juist fouten te maken. Fouten zorgen voor evolutie, hier leren we heel veel van."

Als je nu kijkt naar de veranderende online wereld, waar zie je kansen voor onze focusmarkten zorg en onderwijs?

"Kansen liggen in ons zelf. Kansen krijg je niet, je creëert ze. Maar dan moet je ze wel zien. Als ik kijk naar de ontwikkelingen voor zorg en onderwijs dan zijn Internet of Things (IoT) en sensortoepassingen niet meer weg te denken. Wij zijn hier actief mee aan de slag. Daarnaast zijn machine learning, deep learning en AI domeinen waar we veel waarde toe kunnen voegen voor onze klanten, maar ook voor onze eigen organisatie. Uiteindelijk leiden IoT, sensoren en AI tot het beter kunnen bepalen van relevantie. Voor de komende jaren is dit het terrein waar we het verschil kunnen maken. Als je dingen doet die bijzonder relevant zijn voor belanghebbenden heb je goud in handen."