Procesondersteuning binnen Drupal CMS? Dat kan ook!

13 mei 2015

Drupal staat bekend als content management systeem. Drupal hanteert zelf graag de term 'content management framework, omdat het veel meer in huis heeft dan 'enkel' slim beheer van content. Zo biedt Drupal vele mogelijkheden voor procesondersteuning.

Er is een groot aantal modules gebouwd rondom de behoefte om een publicatie van specifieke content te baseren op afspraken of procedures in een organsatie. Finalist heeft voor een klant bijvoorbeeld een module rondom een online kwaliteitshandboek ingericht met een workflowvoorziening. De werking sluit aan op een bedrijfsproces, in dit voorbeeld het controle- en publicatieproces rondom documenten voor het kwaliteitshandboek. Een medewerker levert een document, die door een documentbeheerder als concept wordt opgenomen in het online kwaliteitshandboek. Deze dient na beoordeling te worden geautoriseerd. Hierbij gaat het om verschillende personen die actie moeten ondernemen. Per document kan de documentbeheerder de betrokken personen aangeven en data ingeven waarop controles plaats moeten vinden en notificaties verzonden moeten worden. Middels instellingen per gebruikersrol kan precies worden bepaald welke mogelijkheden gebruikers tot hun beschikking hebben en op welke wijze ze deze geprestenteerd krijgen.

Deze combinatie van workflow management en rechtenbeheer zorgt ervoor dat Drupal ook inzetbaar is voor ondersteuning van bedrijfsprocessen. Zo is het ook denkbaar dat een workflowvoorziening ingezet wordt bij klachtafhandeling, declaraties, klantcontact (gekoppeld met CRM), uitvraag processen of andere processen binnen organisaties. Desgewenst met alertering per e-mail of SMS.