Twee klantcases staan in de finale!

8 juni 2017
DrupalSplashAward

Vandaag zijn de nominaties van de Drupal Splash Award 2017 bekend gemaakt. Finalist is voor het tweede jaar op rij genomineerd, dit jaar wederom in twee categorieën: Onderwijs en Social Community. Zo zijn we met Universiteit Maastricht genomineerd met de corporate website in de categorie Onderwijs. met MBO-instelling Scalda genomineerd met het studentenportaal in de categorie Social/Community.

Splash Awards 2017 wordt georganiseerd door Stichting Drupal Nederland (SDN), de Nederlandse organisatie van vrijwilligers die de Nederlandstalige Drupal gemeenschap ondersteunt en de Drupal markt vergroot. Maar hoe kan je een Drupal Splash Award winnen? Dit kan wanneer je het beste Drupal project en de meeste bijdrage in de Benelux Drupal Community hebt  geleverd in één van de negen categorieën.

Donderdagavond 15 juni worden de winnaars van de verschillende categorieën bekend gemaakt tijdens een galaavond in Citysense te Utrecht. Finalist is hier aanwezig in de hoop tweemaal de Splash Award 2017 in ontvangst te nemen. Hieronder uitleg over de twee genomineerde projecten.

Nominatie 1: Scalda - Studentenportaal

Scalda is een school voor middelbaar beroepsonderwijs (MBO) en volwasseneneducatie. Als opleidingsinstituut wilde Scalda studenten, medewerkers en ouders van studenten informeren over de school, studentencijfers, examendata, dienstregelingen, enzovoort. Scalda ontwikkelde daarom een ​​portaalstrategie om hun gebruikers op een transparante en persoonlijke manier te informeren.

Scalda had als voornaamste doel om de verzamelde gegevens van meerdere systemen te combineren en te verstrekken op één platform, waar de gebruikers alle relevante informatie kunnen vinden. In de ontwikkelde communicatiestrategie is het belangrijk om op een ​​enkele klas of student te kunnen richten, maar ook op meer generieke gebruikersgroepen op basis van bijvoorbeeld hun studie, locatie of clustersearch zoals nieuws, locaties en groepen. Hiervoor was de gebruiksvriendelijkheid en de gebruikerservaring van de eindgebruiker van erg belangrijk. Het portaal vervangt namelijk de noodzaak voor gebruikers om met verschillende systemen te communiceren.

Met het nieuwe op Drupal 8-gebaseerde CMS heeft de eindgebruiker toegang tot een overzichtelijk en makkelijk te gebruiken interface. De eindgebruiker heeft de mogelijkheid om groepen te creëren en alle gebruikers, rollen en machtigingen naar wens te beheren. Naast het groepsbeheer heeft de eindgebruiker een uitgebreide reeks vooropgestelde opties om de inhoud te creëren in een flexibele manier om uitgebreide pagina's te maken, zoals nieuws en locaties.

Alle gegevens die worden verzameld van de aangepaste webdiensten, worden op de voorzijde van de website op basis van de gewenste informatie voor de doelgroep beschikbaar gesteld. Door de succesvolle ontkoppeling van de voor- en achterkant kunnen we gemakkelijk nieuwe manieren ontwikkelen om inhoud aan de eindgebruiker te tonen; Dit kunnen telefoon applicaties of andere subsites zijn.

Nominatie 2: Universiteit Maastricht – Corporate website

De Universiteit Maastricht(UM) staat in binnen- en buitenland bekend om haar unieke onderwijssysteem: het probleemgestuurde onderwijs (PGO). Bovendien profileert de UM zich door de sterk internationale oriëntatie. Een toenemend aantal studenten uit zowel heel Nederland als ook het buitenland kiest voor het Maastrichtse systeem.

De website van de UM was aan vernieuwing toe. Studenten, medewerkers en externen gaven aan dat ze de informatie die ze zochten niet konden vinden vanwege de ondoorzichtige menu-indeling en de niet-adequaat-werkende zoekmachine. Het project is op een agile manier uitgevoerd. Dit betekent dat er in twee weken steeds een stukje functionaliteit ontwikkelt en gedemonstreerd is. 

Het resultaat is dat alle informatie van Universiteit Maastricht in twee talen goed toegankelijk is via een logische menustructuur en een adequate zoekmachine. Als je naar een bachelor studieprogramma gaat krijg je een overzicht van alle onderwerpen. Terwijl een andere klik een zicht geeft van de persoonlijke informatie en publicaties. Daarnaast is de oude site met ruim 55.000 pagina’s vervangen door een nieuwe, compactere en klantvriendelijke site met zo’n 4.000 pagina’s.

Wil je meer weten over de Splash Awards 2017? Klik hier!