User Centered Design: succesvolle Masterclass voor studenten​

3 april 2017

Vrijdag 24 maart kregen de 60 beste derde- en vierdejaarsstudenten (in) CMD - Communicatie en Multimedia Design - in de Stayokay te Amsterdam de kans om onder begeleiding van IT en design specialisten te werken aan een professionele pitch. Het betrof een opdracht voor de Fanbased Foundation van ex-topsporter Teun de Nooijer. Léanne Kempees, Art director van Finalist, gaf een Masterclass over de mensgerichte aanpak​: User Centered Design.
 

De studenten kregen 's ochtends een serie inspirerende  Masterclasses over onder andere Design, UI/UX, IoT/AI, VR, Customer Experience en Conversie. Vervolgens werden ze verdeeld in kleinere groepen en kregen ze de opdracht om binnen vijf uur, voor Fanbased Foundation, een  pitch uit de grond te stampen. Het doel van de opdracht was om een indrukwekkend concept te ontwikkelen, waarmee de foundation de bewustwording rondom het leven na de topsport wil vergroten bij bedrijven an sporters.

Hackathon
Dit is een bijeenkomst van software- en website-ontwikkelaars om aan gezamenlijke projecten te werken.
‘Voor de studenten is een dag samen pitchen heel inspirerend’, aldus Harry Zengerink, directeur landelijke CMD Opleidingen. ‘Het leukste is dat de dag een hackathon-achtig karakter had en dat de begeleiding bestond uit professionals uit het werkveld. Hierdoor krijg je inzicht in het aanvliegen van conceptuele vraagstukken en word je genoodzaakt in korte tijd tot de kern te komen.’
Het werd een dag vol masterclasses en inspiratie, onder enthousiaste begeleiding van mentoren van de verschillende bureau's. Vanuit Dutch Digital Agencies werkten, naast partner Finalist, nog 15 andere digitale bureaus mee en samen zorgden zij voor een mooie verbinding tussen studenten en de praktijk.