Grafisch Lyceum Utrecht speelt met ELO 3.0 in op gebruikersbehoeften
De makers van de toekomst
Het Grafisch Lyceum Utrecht (GLU) staat bekend als dé vakschool voor creatieve doeners in media, vormgeving en communicatie. Creativiteit vormt het hart van deze instelling, waar de makers van de toekomst worden opgeleid. Het onderwijs van het GLU is praktijkgericht, toekomstgericht en persoonsgericht, en biedt creatieve en technische opleidingen voor media, design en communicatie.
Op deze kleinschalige, creatieve beroepsschool volgen ongeveer 2.200 studenten diverse opleidingen zoals mediavormgever, mediadeveloper, webdeveloper, gamedeveloper, mediamanagement en marketing, DTP, creatief productiemedewerker, en communicatie en marketing.
ELO 2.0: een succesvolle voorloper
In 2015 werd door Finalist een nieuwe ELO (Elektronische Leeromgeving) ontworpen en gerealiseerd voor het Grafisch Lyceum Utrecht, die in 2016 in gebruik werd genomen. Deze ELO, binnen het GLU bekend als versie 2.0, markeerde een belangrijke stap voorwaarts in de digitale ondersteuning van het onderwijs aan het GLU.
De ontwikkeling bereikte eind 2018 een hoogtepunt met de toevoeging van een flexibel inleverportaal, waarmee studenten opdrachten rechtstreeks konden indienen in het op Drupal gebaseerde portaal. Deze opdrachten werden vervolgens via een geautomatiseerd proces naar de documentbeheerserver getransporteerd.
De ontwikkeling van ELO 3.0 begon met een grondige evaluatie van de gebruikservaringen met versie 2.0.
Niet enkel technisch een verbetering
Deze midlife-refresh was noodzakelijk omdat ELO 2.0 nog op Drupal 7 draaide, de gebruikersinterface verouderd was en er nieuwe wensen en eisen waren voor verdere ontwikkeling.
De ontwikkeling van ELO 3.0 begon met een grondige evaluatie van de gebruikservaringen met ELO 2.0. Door goed te luisteren naar de feedback van zowel docenten als studenten, kregen we een helder beeld van hun behoeften, voorkeuren en uitdagingen bij het gebruik van de ELO. Tijdens interactieve werksessies verzamelden we waardevolle inzichten die we gebruikten om door middel van prototyping af te stemmen op wenselijkheid en haalbaarheid.
Dankzij deze upgrade is het Grafisch Lyceum Utrecht (GLU) technologisch weer up-to-date met een verbeterde leeromgeving die intuïtief te gebruiken is voor zowel studenten als docenten. Inmiddels is versie 3.0 gerealiseerd en wordt deze al door docenten gebruikt, zodat ook studenten er vanaf het nieuwe schooljaar gebruik van kunnen maken.
Product owner Sven Kuijper zegt daarover: "Wij zijn zeer tevreden over de deskundigheid van Finalist bij het bouwen en onderhouden van onze nieuwe ELO. Tijdens het proces heb ik duidelijk kunnen zien dat elke euro goed besteed was!"
Hoogtepunten ELO 3.0
Intuïtief en gebruiksvriendelijk
Het doel van het UX-design was om een vernieuwd ELO te creëren die intuïtief en gebruiksvriendelijk is en perfect aansluit op de moderne leerprocessen. Hoewel de techniek nagenoeg gelijk bleef en nog steeds gebaseerd is op Drupal, werd de ELO geüpgraded naar de laatste versie (Drupal 10). Enkele functionaliteiten werden aangepast en nieuwe werden toegevoegd om de flexibiliteit en personalisatie te vergroten.
Flexibiliteit en personalisatie
Een van de belangrijkste verbeteringen in ELO 3.0 is de flexibiliteit voor docenten bij het inzetten van lessen en opdrachten. Docenten kunnen nu veel flexibeler hun lessen en opdrachten maken en beheren, wat de efficiëntie en effectiviteit van het onderwijs verhoogt.
Voor studenten zijn er meer mogelijkheden voor personalisatie toegevoegd, zoals de keuze tussen een dark mode en light mode. Daarnaast kunnen ze in de nabije toekomst ook hun eigen fonts en achtergronden kiezen, waardoor de leeromgeving beter aansluit bij hun persoonlijke voorkeuren.
Integratie met MS 365 en nieuwe functionaliteiten
Een belangrijke toevoeging aan ELO 3.0 is de integratie met MS 365, wat onder andere een verbeterd inleverportaal mogelijk maakt. Deze integratie zorgt voor meer snelheid en duidelijkheid bij het indienen van opdrachten.
Ook is er een koppeling gemaakt met de nieuwe rooster software, waardoor het rooster nu volledig geïntegreerd is in de ELO. Studenten en docenten hebben hierdoor altijd toegang tot de meest actuele roosterinformatie.
Daarnaast is er een koppeling gemaakt met de systemen waaruit resultaten en presentie worden gehaald. Dit biedt studenten snel inzicht in hun voortgang en prestaties, wat essentieel is voor een succesvolle studie.
De inhoud van de vorige versie van de ELO is gemigreerd naar de nieuwe versie, zodat docenten zonder problemen door kunnen gaan met het maken van lessen en opdrachten en alles klaar kunnen maken voor het nieuwe schooljaar.
Het archief voor de lessen is volledig herzien, waarbij de strategie van de docenten is gevolgd om de efficiëntie en toegankelijkheid te verbeteren.
Implementatie en validatie
Tijdens de realisatie van ELO 3.0 werden docenten nauw betrokken voor validatie, en een proxy voor de input van studenten maakte deel uit van het team. Dit zorgt ervoor dat de nieuwe ELO goed aansluit bij de behoeften en verwachtingen van de gebruikers. Door deze nauwe samenwerking konden we snel inspelen op feedback en verbeteringen doorvoeren waar nodig.
"Tijdens het proces heb ik duidelijk kunnen zien dat elke euro goed besteed was!"
Toekomstige ontwikkelingen en monitoring
Hoewel ELO 3.0 nu operationeel is, blijven we het gebruik nauwlettend monitoren en bijsturen waar nodig. Er zijn nog enkele wensen die momenteel niet zijn meegenomen in de realisatie, zoals de mogelijkheid voor studenten om hun eigen fonts en achtergronden te gebruiken. Deze functionaliteiten zullen op korte termijn worden toegevoegd. Vanaf de start van het nieuwe schooljaar kunnen studenten echter al kiezen tussen een dark mode en light mode, wat een veelgevraagde functie was.
De meerwaarde van ELO 3.0 voor GLU
De nieuwe ELO 3.0 biedt aanzienlijke meerwaarde voor het Grafisch Lyceum Utrecht. Door de verbeterde flexibiliteit, personalisatie en integratie met MS 365 en andere systemen, sluit de ELO perfect aan bij de moderne leerprocessen en behoeften van zowel docenten als studenten.
De intuïtieve en gebruiksvriendelijke interface maakt het voor docenten eenvoudiger om lessen en opdrachten te beheren, terwijl studenten snel en gemakkelijk toegang hebben tot hun rooster, resultaten en presentie.
De nauwe samenwerking met gebruikers tijdens de ontwikkeling en realisatie van ELO 3.0 heeft gezorgd voor een product dat goed aansluit bij de praktijk en toekomstbestendig is. Door het continu monitoren van het gebruik en het doorvoeren van verbeteringen waar nodig, blijft de ELO zich verder ontwikkelen en aanpassen aan de veranderende behoeften van het onderwijs aan het GLU.
Met trots presenteren we ELO 3.0 als een succesvol project dat bijdraagt aan de kwaliteit en efficiëntie van het onderwijs aan het Grafisch Lyceum Utrecht. We kijken uit naar de verdere samenwerking en ontwikkelingen in de toekomst, om samen met het GLU te blijven innoveren en de makers van de toekomst te ondersteunen in hun creatieve en technische opleidingen.