Het UX proces geeft antwoord op de vraag hoe het product werkt en begint met het opstellen van een doel; wat moet er bereikt worden met het design om het product een succes te noemen. Het antwoord op deze vraag wordt gegeven door systematisch onderzoek te doen naar de gebruiker en zijn/haar behoeftes. Uit een iteratief creatief proces, waarin prototypes worden ontwikkeld en worden getest, komt vervolgens een eindproduct.
We werken altijd vanuit een mensgerichte aanpak om te borgen dat de voorgestelde oplossingen optimaal aansluiten bij de behoeftes van de gebruikers, zodat ze helpen om de doelstellingen van onze klanten te realiseren. Door user centered design in te zetten zorgen we ervoor dat we eerst aandacht besteden aan de mens en daarna pas aan de techniek. Op een rij de verschillende elementen van User Experience uitgelicht:
Corporate Online Branding: online merkidentiteit en reputatie
Met het digitale kanaal hoort het denken en vormgeven van een eigen en onderscheidende identiteit te starten bij digitale interactie. Finalist ontwikkelt onderscheidende corporate merkidentiteiten vanuit functie, digitale esthetiek en maximale gebruikswaarde.
De brand identity (merkidentiteit) van een organisatie omvat minimaal de visie, de missie en de strategie. We zetten eerst een stap terug om het het grote plaatje te bekijken. Wie zijn we? Wat doen we? Waarom eigenlijk? Het geeft je een leidraad, een kompaskoers voor de langere termijn. Vervolgens kunnen we de visual identity (visuele identiteit) uitwerken. Dit is een beschrijving en/of weergave van de visuele elementen die de kern van het merk vormen. Denk aan de toepassing van het logo, het kleurenpalet, de typografie en de keuzes voor beeldgebruik. Met de visual identity als basis, sluiten de (online) middelen naadloos op elkaar aan zodat een consistente identiteit van de organisatie gewaarborgd wordt.
Persona Ontwikkeling: de doelgroep in kaart brengen
Wil je dat je doelgroepen jouw online product of dienst gaan gebruiken, en blijven gebruiken, is het nodig je te verplaatsen in hun belevingswereld. Via persona’s krijgen je doelgroepen een gezicht, gaan ze leven bij iedereen die bij het project betrokken is en hoef je je niet meer te richten op alle individuen die je website gaan bezoeken. Persona’s helpen de juiste focus aan te brengen op datgene wat écht waarde zal toevoegen. Ze helpen bij het maken van keuzes en beslechten van discussies. Persona’s beslissen mee!
Customer Journey: de ervaring van de doelgroep over alle beschikbare ‘touchpoints’
Een customer journey laat alles wat een persoon doet en ervaart bij het oriënteren en gebruiken van een dienst of product zien. Om zo optimaal als mogelijk in te spelen op de verwachtingen van de doelgroep is het essentieel om goed inzicht te hebben in de customer journey. Welke stappen volgt de doelgroep (online) en hoe beleeft de doelgroep deze stappen? De customer journey omvat veel verschillende contactmomenten (touchpoints), bijbehorende belevingen en emoties.