De voordelen van een online zorgportaal

01-06-2016

Dit artikel is gepubliceerd op 'Ik wil mobiel werken'
Consumenten verwachten dat ze met hun mobiele apparaat altijd en overal toegang hebben tot het online zorgportaal van hun zorgaanbieder. ‘Eén centrale plek waar alle digitale zorginformatie van een zorginstelling te vinden is, dat is het ultieme doel van een zorgportaal’, aldus Mark Venema, die ruim 15 jaar als applicatiebeheerder en informatieanalist in de zorg werkt. ‘Zo’n portaal biedt niet alleen centrale toegang tot alle applicaties, maar ook tot alle communicatiekanalen.’ Maar wat is het voordeel van zo’n online zorgportaal? En waaraan moet een goed online zorgportaal voldoen? De informatie-analist voor webdienst-ontwikkelaar Finalist zet een aantal punten op een rij.

Zorgconsument 2.0

‘Om te beginnen zorgt een portaal ervoor dat alle applicaties en zorgdata met één keer inloggen toegankelijk worden, via single sign-on. De data en applicaties zijn zowel via mobiel, tablet als desktop te benaderen.’ Venema stelt dat een online zorgportaal aansluit bij de verwachtingen van de zorgconsument 2.0, die altijd en overal digitaal geïnformeerd wil worden.

Meer inzicht

‘De portal leidt tot beter inzicht en meer betrokkenheid’, stelt Venema. ‘Het delen van informatie en het vergroten van kennis geeft de patiënt meer inzicht in zijn ziektebeeld en zet aan tot gerichte actie.’ Ook wijst hij erop dat pre-screening en het vooraf invoeren van gegevens of afspraken door de cliënt ervoor zorgen dat de zorgcliënt meer wordt betrokken bij het proces.’

Efficiëntie

Een ander belangrijk voordeel is dat alle relevante partijen – zorgprofessionals, zorgconsumenten en leveranciers – onafhankelijk van plaats en tijd- direct toegang hebben tot relevante en persoonlijke informatie en communicatie, stelt Venema. ‘En dat levert een flinke verbetering van de efficiëntie op.’

Kwaliteit

De informatie-analist schetst dat medewerkers en zorgconsumenten toegang hebben tot realtime informatie en gegevens waar nodig en toegestaan ook eenvoudig zelf kunnen wijzigen. ‘Dat scheelt een hoop telefoontjes, mailtjes en administratieve handelingen. De tijd die je bespaart aan administratieve taken kun je nu besteden aan kwalitatieve en specialistische zorg.’

Veiligheid

Een zorgportaal kan ook bijdragen aan een betere bescherming van gegevens. ‘Voorheen stond informatie vaak lokaal opgeslagen op een diefstalgevoelige laptop of pc. De toegang via het web zorgt ervoor dat alle gegevens centraal worden beheerd en beveiligd zijn.’ Die eenvoudige toegang moet ook tegengaan dat gebruikers data kopiëren en onveilig opslaan. ‘Voor gecentraliseerde toegang kunnen makkelijker maatregelen worden genomen om oneigenlijk gebruik en toegang tegen te gaan. Het wordt op deze manier ook eenvoudiger om verschillende maatregelen te implementeren voor verschillende groepen gebruikers en bijbehorende autorisaties.’

Het ideale zorgportaal

Hoe ziet het ideale zorgportaal eruit? Volgens Venema bevat het in ieder geval de volgende drie componenten:

#1. Gebruiksvriendelijk
‘Het ideale zorgportaal is toegankelijk voor alle belanghebbenden en beschikbaar via verschillende devices. Ook moet het overzichtelijk, persoonlijk en intuïtief zijn. Het heeft daarnaast een gebruiksvriendelijk dashboard en is naadloos geïntegreerd met alle benodigde applicaties.’

#2. Eenvoudig bewerken en communiceren 
‘Het ultieme zorgportaal geeft direct de juiste en actuele informatie en de gebruiker moet eenvoudig gegevens kunnen wijzigen, plus laagdrempelig met anderen (zorgprofessionals, patiënten, collega’s) in contact kunnen komen.’

#3. Goede informatiebeveiliging
Tot slot benadrukt Venema dat informatiebeveiliging binnen zorg essentieel is en een centrale plek in dient te nemen binnen het portaal. ‘Informatiebeveiliging gaat verder dan het voorkomen van datalekken, ook integriteit en beschikbaarheid zouden onderdeel moeten zijn van de veiligheidsvoorziening.’