Menselijkheid versus digitale transformatie

eHealthConvention

De wereld om ons heen verandert. We ontkomen nergens meer aan de digitale revolutie. Of het nu gaat om het doen van de boodschappen, het bekijken van je verzekeringen, het ophalen van je studieresultaten of het volgen van de ontwikkeling van je kind, we krijgen steeds vaker te maken met een digitale interface. Hoe fijn is dat eigenlijk?

Big data, het is er en het kan ons, als mens ontzettend helpen bij het maken van keuzes in ons leven. Te groot gedacht? Kijk dan eens naar data in een digitaal patiëntendossier. Als we de ontwikkeling van een kind vanaf de geboorte bijhouden en vergelijken met data die we reeds verzameld hebben dan is de kans groot dat we in een vroeg stadium patronen of symptomen kunnen herkennen van bijvoorbeeld een heupafwijking. Hiermee kunnen we een behandelplan vroegtijdig starten waardoor de impact klein blijft.

Dus als we steeds vaker kijken naar een interface. Hebben we dan ook een human centered approach? Vergeten we in de gesprekken over de devices, het budget, de politiek en alle processen de mens niet? Besteden we aandacht aan menselijke emotie, menselijk gedrag en ontzorgen we daadwerkelijk die mens die we willen raken. Of het nu een student, een ambulant medewerker of een ouder is, kijken we ook naar de menselijke behoefte. Houden we in alles wat we kunnen en willen wel echt rekening met de mensen die we willen voorzien van een seamless experience?

Benieuwd geworden? Op eHealth Convention spreekt Léanne Kempees. Hier kan je lezen waarover ze spreekt.