Opdrachtgever: Universiteit Utrecht
De Universiteit Utrecht is een researchuniversiteit, met zeven faculteiten die gezamenlijk het hele wetenschappelijke spectrum van onderzoek en onderwijs bestrijken.
//-->
De Universiteit Utrecht is een researchuniversiteit, met zeven faculteiten die gezamenlijk het hele wetenschappelijke spectrum van onderzoek en onderwijs bestrijken.
De vraag vanuit Universiteit Utrecht was: "Help ons door de inzet van juiste internet professionals, met de realisatie van een onderscheidende wervende website die voldoet aan actuele eisen van vindbaarheid en responsiveness'.
De website is ontwikkeld op basis van input van 37 vwo-scholieren. De eerste vwo-scholieren hebben de nieuwe website inmiddels getest. Alle testers gaven de site een 8 of hoger voor gebruiksvriendelijkheid. Als eerste universitaire website in Nederland beschikt de nieuwe bachelorsite over een studievergelijker. Die stelt scholieren in staat om opleidingen met elkaar te vergelijken op verschillende aspecten, zoals vakken, toelatingseisen en verhouding van werkvormen. De website is niet alleen goed leesbaar op laptops, maar ook op tablets en mobiel en bestaat op dit moment uit 1.168 pagina’s: vrij fors.
Het gehele traject is binnen Finalist gebleven, van design tot realisatie. Tijdens het traject zijn de Finalisters veel bij Universiteit Utrecht op locatie geweest, om dichtbij de klant te zijn en snel te kunnen schakelen. De Agile methodiek is gebruikt, zodat er per twee weken iets naar de wens van universiteit Utrecht werd opgeleverd. Ook ligt het beheer nu de website al enige tijd live is bij Finalist. Door de vele ervaring en de Agile projectmethodiek liep dit traject op rolletjes.
Projectleider Michelle Jansen is heel blij met het eindresultaat. “In ruim een half jaar tijd hebben we iets prachtigs gebouwd voor vwo-scholieren. De kracht van het project zat ‘m wat mij betreft in de vier collega’s die als ‘product owners’ samen hebben bepaald hoe de site eruit kwam te zien. Daarnaast was het heel belangrijk feit dat faculteiten heel graag een nieuwe doelgroepgerichte site wilden en er dus ook hard aan hebben meegewerkt en zich flexibel hebben opgesteld. Nu hebben we een soort studie-webshop die je als 4-vwo’er helpt om te snappen wat een studie precies inhoudt zodat je een short-list kunt maken en waar je je als 6-vwo’er ook snel kunt inschrijven als je weet wat je wilt.”
Een 18-jarige vwo-scholier die de site vorige week testte: “Ik vind dat de aantrekkelijkheid veel beter is dan andere sites van universiteiten. Dat komt vooral omdat de belangrijkste informatie gelijk op de hoofdpagina staat, samen met een afbeelding, waardoor je informatie sneller ziet. Ook kan ik heel snel vinden wat ik zoek en helpt de informatie van de opleidingen samen met de studievergelijker mij bij het kiezen van een opleiding.”