Opdrachtgever: ROC A12
ROC A12 is een Regionaal Opleidingen Centrum met zo’n 100 mbo-opleidingen op 4 verschillende locaties. Daarnaast bieden zij voor bedrijven en particulieren vele opleidingen, trainingen en cursussen binnen het volwassenenonderwijs. Ruim 6.000 studenten volgen bij hen een opleiding, op verschillende niveaus, in voltijd of deeltijd.
Vraag
In het voorjaar van 2016 heeft onze klant ROC A12 onze hulp ingeroepen bij de lancering van hun nieuwe merkenstrategie. De nieuwe merkenstrategie die in 2016 geïnitieerd is, hield in dat de verschillende scholen (locaties) ieder met hun eigen merknaam in de markt werden gezet. Met de lancering van de verschillende merken, met als moederorganisatie ROC A12, wil de school kleinschaligheid uitstralen en zo aantrekkelijker worden voor leerlingen uit de regio. In september 2016 lanceerde wij hiervoor de eerste corporate website: astrumcollege.nl, de locatie in Velp.
Oplossing
Na Astrum college zouden er nog meerdere locaties en dus websites volgen. Ieder met hun eigen karakter en huisstijl, maar wel met dezelfde herkenbare opbouw en templates. Hiervoor hebben wij dan ook een multi-domeinoplossing op basis van Drupal CMS gebouwd. Eén CMS, waarin de content van alle verschillende websites te beheren is, met voor iedere site een eigen frontend. De redactie van de content wordt centraal door ROC A12 geregeld, maar heeft mede-redacteurs die enkel voor hun eigen domein (school) toegang hebben. Per domein kan bepaald worden welke content er op gepubliceerd wordt en hergebruik van content op de verschillende domeinen is by design ingeregeld. De websites hebben daarnaast een koppeling met het systeem Eduarte, om direct voor opleidingen in te kunnen schrijven.
Samenwerking
De websites zijn ontstaan door het inzetten van onze Agile projectmethodiek. De waarden tijd en budget stonden vast; de scope was variabel en hier is het project op bijgestuurd. Door deze projectmethodiek heeft de klant de mogelijkheid gehad het eindresultaat bij te sturen op basis van voortschrijdend inzicht.
ROC A12 en Finalist zijn voor deze merkenstrategie een lange termijnrelatie aangegaan, omdat de doorlooptijd meerdere jaren betreft. In 2016 is astrumcollege.nl gelanceerd. In 2017 was dat duloncollege.nl en in 2018 wordt dat technovacollege.nl. Samen met een partner van Finalist, One to Market, bouwen Finalist en ROC A12 nu tevens verder aan deze websites door de online marketing strategie, zoekmachine optimalisatie en website analyse te verbeteren.
Resultaat
Eén CMS, waarin de content van alle verschillende websites te beheren is, met voor iedere site een eigen frontend.