Opdrachtgever: Scalda
Scalda is een school voor middelbaar beroepsonderwijs (mbo) en volwasseneducatie. Vanuit elf kleinschalige, vakgerichte colleges en vanuit CIOS Goes-Breda, MBO Dans Goes-Breda en Martitiem en Logistiek College De Ruyter verzorgt zij onderwijs voor verschillende sectoren.
Vraag
De website van Scalda was aan vernieuwing toe. Door de recente fusie wilde Scalda de online communicatie aan laten sluiten bij haar nieuwe communicatiestijl en strategie. Daarnaast was er sprake van meerdere verouderde websystemen. Hieruit kwam de wens voor een flexibeler CMS en een wervende corporate website die de doelgroep optimaal bedient. Ook wilden er een aantal afdelingen hun eigen identiteit behouden en mee in de nieuwe communicatiestijl en strategie van Scalda.
Oplossing
In november 2015 zijn wij, Finalist, gestart met het Scaldaproject. Onze expertise is het ontwikkelen van een complexe website die gevoed wordt vanuit één Content Management Systeem. De corporate website van Scalda heeft een nieuwe look gekregen en de verouderde websystemen zijn overgezet naar het nieuwe Content Management Systeem. Vanwege de flexibiliteit en de uiteenlopende mogelijkheden is in dit geval gekozen voor Drupal CMS. Voor het doorzoekbaar maken van de website hebben we SOLR ingezet. Ook heeft Finalist twee subsites gerealiseerd. Cios Goes-Breda en MBO Dans Goes-Breda zijn twee zelfstandige onderdelen van Scalda en krijgen door de subsites de aandacht die ze verdienen.
Samenwerking
Bij dit project is er gebruik gemaakt van de agile ontwikkelmethode. Dit houdt in dat er in twee weken steeds een stukje functionaliteit ontwikkeld en gedemonstreerd is. Dit heeft als voordeel dat er telkens na deze twee weken werkende software is. Daarnaast was het eenvoudig om aanpassingen te doen door voortschrijdend inzicht. De zes sprints vonden plaats in een zorgvuldig samengesteld scrumteam, waarbij er 2 tot 3 dagen per week met de klant op één locatie werd gewerkt. Door deze korte lijnen werd continu de focus gelegd op de zaken die de meeste waarde wisten toe te voegen.
Resultaat
De nieuw ontworpen website van Scalda is rijk aan interactie en visuele content en geeft een goed beeld van het onderwijs dat Scalda aanbiedt. De bezoeker van de website - of dit nu een studiekiezer is of een iemand die op zoek is naar een vacature - maakt kennis met de kleurrijke wereld van Scalda en wordt verleid om onderdeel uit te gaan maken van Scalda. De nieuwe website is het centrale punt binnen de online kanaalstrategie van Scalda, waarbij uiteindelijk verschillende doelgroepen toegang krijgen tot afgeschermde, op hen afgestemde en persoonlijk informatie.
Op de nieuwe website en subsites is alle informatie van Scalda goed toegankelijk door een logische menustructuur en een adequate zoekmachine. De website is geoptimaliseerd voor weergave op smartphone, tablet, laptop en desktop. Daarnaast kunnen de redacteuren de pagina’s naar eigen inzicht indelen met paragrafen zoals tekst, video, uitgelicht, publicaties, sociale media en fotocarrousel.