Corporate onderwijswebsite van Universiteit Maastricht

Universiteit Maastricht

Opdrachtgever: Universiteit Maastricht
De Universiteit Maastricht staat in binnen- en buitenland bekend om haar unieke onderwijssysteem: het probleemgestuurde onderwijs (PGO). Bovendien profileert de UM zich door de sterk internationale oriëntatie. Een toenemend aantal studenten uit zowel heel Nederland als ook het buitenland kiest voor het Maastrichtse systeem. De Universiteit Maastricht is de jongste universiteit van Nederland en groeit snel. Er zijn momenteel ongeveer 16.000 studenten en 4.250 medewerkers. Onderwijs en onderzoek van de UM is voornamelijk georganiseerd op basis van faculteiten en schools.

Vraag
De website van de UM was aan vernieuwing toe. Studenten, medewerkers en externen gaven aan dat ze de informatie die ze zochten niet konden vinden vanwege de ondoorzichtige menu-indeling en de niet-adequaat-werkende zoekmachine. Er is een aanbesteding uitgeschreven door Universiteit om partners te vinden om het student portaal in Liferay te implementeren en de website in Drupal. Voor de UM was één van de eisen dat de implementatiepartner een gecertificeerde Drupal partner zou worden met minimaal 5 jaar aan implementatie-ervaring. Ook moesten ze met voorkeur werken met agile. Het doel van dit project was daarom; voor de bezoeker de juiste informatie ontsluiten op het juiste moment in de juiste taal en het juiste formaat voor het apparaat waarmee hij op dat moment op internet is, zodat derden tevreden zijn met de digitale informatie van de UM en dit delen met anderen.

Oplossing
In augustus 2014 zijn wij, Finalist, gestart met het project UMweb. Onze expertise is, onder andere, het ontwikkelen van complexe websites welke gevoed worden vanuit een Content Management Systeem (CMS). In het geval van de Universiteit Maastricht is er gekozen voor Drupal CMS vanwege de flexibiliteit en uiteenlopende mogelijkheden. Er zullen tientallen redacteuren gaan werken om de website up to date te houden. we begonnen met de implementatie van het CMS, hebben we 8 workshops gehouden om te inventariseren aan welke eisen de nieuwe website moest voldoen. Na deze eerste inventarisatie zijn we in oktober 2014 gestart met de implementatie. Door de uiteenlopende aard van de informatie die Universiteit moet leveren in de website moest een verbinding gebouwd worden met veel systemen, zoals SAP, Hodex, Tripolis, UMAPI, Personal Profile Pages(PPP), Pure en SSO afds. Deze technische uitdaging is opgelost door het gebruik van verschillende koppelvlakken op basis van webservices. Voor het doorzoekbaar maken van de verschillende systemen: de website, gelieerde websites en nieuwsbrieven hebben we SOLR en Nutch ingezet.

Samenwerking
Het project is op een agile manier uitgevoerd. Dit betekent dat er in twee weken steeds een stukje functionaliteit ontwikkelt en gedemonstreerd is. Voordeel is dat er na deze twee weken werkende software is. Daarnaast was het eenvoudig om aanpassingen te doen door voortschrijdend inzicht. Sinds de start van de implementatie is Finalist iedere week op dinsdag en woensdag op de Tapijnkazerne in Maastricht geweest. De overige dagen werkten de finalisters op het kantoor in Maarssen. Het werken op locatie in Maastricht is ontzettend goed voor de samenwerking met de UM geweest. Finalist en de Universiteit Maastricht vormden één team, met een gemeenschappelijk doel. Door de korte lijnen wisten ze elkaar snel te vinden en konden ze, indien nodig, direct overleggen. De prettige sfeer die er binnen het team heerste, maakte het samenwerken een genot en het project een succes.

Resultaat
Het resultaat is dat alle informatie van Universiteit Maastricht in twee talen goed toegankelijk is via een logische menustructuur en een adequate zoekmachine. Hierbij gaat het om uitgebreide informatie over het onderwijs (80 opleidingen met 2400 cursussen), de organisatie units (faculteiten en service centra zoals de universiteitsbibliotheek) en onderzoek (onderzoek units, onderzoekers en publicaties). De nieuwe website bevat actualiteiten zoals nieuws, events en blogs. De oude site met ruim 55.000 pagina’s is vervangen door een nieuwe, compactere en klantvriendelijkere site met zo’n 4.000 pagina’s. De site is responsive en fluid voor desktop, tablet en telefoon. Daarnaast kunnen de redacteuren de pagina's naar eigen inzicht indelen met paragrafen zoals tekst, video, uitgelicht, publicaties, sociale media, persoonsprofielen en fotocarrousel.