Bron: Nictiz whitepaper toekomst digitalisering eerstelijns zorg
Zorgverleners gaan marktgerichter communiceren
Een tweede grote verandering die communicatieadviseurs en ICT-ers in de zorg dichter bij elkaar gaat brengen,
is de noodzaak marktgerichter te communiceren. Daarvoor is het belangrijk inzicht te krijgen in de behoeften en het keuzegedrag van cliënten en patiënten (hun klantreis). Maar ook actief met ze te gaan samenwerken voor het creëren van bijzondere ‘customer experiences’. Mogelijk gemaakt door steeds slimmere analyse- en automatiseringstools, met een gebruiksvriendelijke interface.
Eerder & beter samenwerken
Het gat tussen communicatie en ICT binnen zorginstellingen wordt in de toekomst deels gedicht doordat digitale transformatie elke functie ingrijpend gaat veranderen. Tegelijkertijd is het belangrijk dat communicatieadviseurs eerder met ICT-ers en andere collega’s gaan praten over de behoeften, wensen en projecten. Maar ook openstaan voor elkaars inzichten en uitdagingen, organisatorisch en technisch. Zijn applicaties en webservices bijvoorbeeld beter te integreren, of gebruikersvriendelijker te maken via een app of game, welke informatie is er al beschikbaar en hoe is deze veilig te gebruiken en te delen?
Leer van succesvolle innovators
Wie zich verdiept in succesvolle innovators, zowel in profit als non-profit, komt tot de conclusie dat de gebruikte ICT-systemen en -infrastructuur voor hen onmisbare succesfactoren zijn. Snelle groeiers als Airbnb en Uber, maar ook elektronische dossiers, operatierobots en initiatieven als myTomorrows waren er zonder ICT niet. Door mensen vanuit verschillende specialismen te verbinden via online samenwerkingsplatformen en informatie uit complementaire bronnen te integreren, kunt u beter alle communicatie optimaliseren en zelfs nieuwe businessmodellen ontwikkelen.
Met de juiste visie, oplossingen en daadkracht kunnen organisaties voorop lopen in digitale transformatie. We gaan graag met u in gesprek om inzichten te delen en van elkaar te leren. Het maken van een gezamenlijke business case en een digitale roadmap voor uw zorgorganisatie helpt u met uw visie op het digitaal innoveren van uw organisatie.