Digitale transformatie

Welke impact heeft digitale transformatie op zorgprofessionals in de praktijk? Vier veranderingen op een rij:

Digitale transformatie verandert communicatie 

De zorg verandert onomkeerbaar door toenemende marktwerking en technische ontwikkelingen. Om daarop te anticiperen moeten zorginstellingen marktgerichter gaan communiceren en sneller innoveren. ICT kan daarbij een sleutelrol vervullen, alleen belemmeren momenteel een moeizame relatie én focus op het eigen domein de samenwerking tussen communicatieadviseurs en ICT-ers. De komende jaren brengt digitale transformatie ze dichter bij elkaar, waardoor kansen ontstaan om beide disciplines te verbinden. Verder is het belangrijk slimmer met elkaar te gaan samenwerken en te leren van succesvolle innovators. 

Bron: Nictiz whitepaper toekomst digitalisering eerstelijns zorg

Zorgverleners gaan marktgerichter communiceren 

Een tweede grote verandering die communicatieadviseurs en ICT-ers in de zorg dichter bij elkaar gaat brengen, 
is de noodzaak marktgerichter te communiceren. Daarvoor is het belangrijk inzicht te krijgen in de behoeften en het keuzegedrag van cliënten en patiënten (hun klantreis). Maar ook actief met ze te gaan samenwerken voor het creëren van bijzondere ‘customer experiences’. Mogelijk gemaakt door steeds slimmere analyse- en automatiseringstools, met een gebruiksvriendelijke interface. 

Eerder & beter samenwerken 

Het gat tussen communicatie en ICT binnen zorginstellingen wordt in de toekomst deels gedicht doordat digitale transformatie elke functie ingrijpend gaat veranderen. Tegelijkertijd is het belangrijk dat communicatieadviseurs eerder met ICT-ers en andere collega’s gaan praten over de behoeften, wensen en projecten. Maar ook openstaan voor elkaars inzichten en uitdagingen, organisatorisch en technisch. Zijn applicaties en webservices bijvoorbeeld beter te integreren, of gebruikersvriendelijker te maken via een app of game, welke informatie is er al beschikbaar en hoe is deze veilig te gebruiken en te delen? 

Leer van succesvolle innovators 

Wie zich verdiept in succesvolle innovators, zowel in profit als non-profit, komt tot de conclusie dat de gebruikte ICT-systemen en -infrastructuur voor hen onmisbare succesfactoren zijn. Snelle groeiers als Airbnb en Uber, maar ook elektronische dossiers, operatierobots en initiatieven als myTomorrows waren er zonder ICT niet. Door mensen vanuit verschillende specialismen te verbinden via online samenwerkingsplatformen en informatie uit complementaire bronnen te integreren, kunt u beter alle communicatie optimaliseren en zelfs nieuwe businessmodellen ontwikkelen. 

Met de juiste visie, oplossingen en daadkracht kunnen organisaties voorop lopen in digitale transformatie. We gaan graag met u in gesprek om inzichten te delen en van elkaar te leren. Het maken van een gezamenlijke business case en een digitale roadmap voor uw zorgorganisatie helpt u met uw visie op het digitaal innoveren van uw organisatie. 

Oplossingen voor de zorg

  • Cliëntportaal

    Alle cliënten één persoonlijke omgeving met specifieke informatie.
  • Digitale werkomgeving

    Prettig online samenwerken succesvol doorvoeren.
  • Integratieplatform

    Verbindt al uw applicaties met één slim zorg integratieplatform.
  • Kwaliteitssysteem

    Aantoonbaar betere zorg door digitaal kwaliteitshandboek.
  • Corporate website

    Doelgroepgerichte corporate website voor zorginstellingen.
  • Medisch dashboard

    Analyseer al jouw medische data via één overzichtelijk dashboard.
  • Digitaal Dossier GGD

    GGD zorgprofessionals in de jeugdgezondheidszorg dagelijks ondersteunen.

Zorg praktijkcases

  • Dianet

    Corporate zorg website van Dianet

    De vorige website was sterk verouderd en totaal niet meer van deze tijd: heel statisch en een verouderd CMS om mee te werken. De nieuwe website moet een completer beeld van de zorgverlening, samenwerkingsmogelijkgeden en de organisatie geven.
  • 'sHeerenLoo

    Cliëntenportaal Jouw Internet Portaal van 's Heeren Loo

    ’s Heeren Loo Zorggroep helpt mensen met een verstandelijke beperking hun leven in te vullen zoals zij dat zelf willen. ‘s Heeren Loo had de wens om mensen met een verstandelijke beperking gebruik te kunnen laten maken van internettoepassingen in een veilige omgeving, aangepast aan het kunnen van haar cliënten.
  • 'sHeerenLoo

    Medewerkers- portaal voor 12.000 medewerkers 's Heeren Loo

    ’s Heeren Loo Zorggroep helpt mensen met een verstandelijke beperking hun leven in te vullen zoals zij dat zelf willen. ‘s Heeren Loo streeft naar gebruiksgemak van bestaande applicaties en de integratie met verschillende applicaties voor haar medewerkers. In het kader daarvan wilde zij haar medewerkers een digitale omgeving bieden, die de werkprocessen ondersteunt. Digitaal samenwerken stond centraal en informatie moest eenvoudig gevonden kunnen worden.
  • 'sHeerenLoo

    Corporate Zorg Website voor 's Heeren Loo

    ’s Heerenloo Zorggroep is een van de grootste zorginstellingen van Nederland voor mensen met een verstandelijke beperking. Haar corporate website was verouderd en in haar nieuwe internetstrategie moest portal-technologie een prominente plaats krijgen. Een projectteam van Finalist heeft een nieuwe website gebouwd, inclusief een locatievinder door gebruik te maken van Liferay Portal.
  • Mirro

    Online screener voor psychische aandoeningen

    Finalist realiseerde voor Stichting Mirro het screenings- en zorgtoewijzingsinstrument. Deze screener ondersteunt zorgprofessionals om mensen waarbij psychische klachten worden vermoed, op efficiënte en gestructureerde wijze naar passend zorg te leiden.