Overslaan en naar de inhoud gaan Skip to footer Skip to search Skip to menu

Beheer en doorontwikkeling van tilburguniversity.edu

Contentmanagement Online marketing Beheer & continuïteit
Tilburg University

Een bijzondere instelling

In tegenstelling tot Rijksuniversiteiten, onderscheidt Tilburg University zich als een bijzondere instelling voor wetenschappelijk onderwijs en onderzoek.

Met een diverse gemeenschap van ongeveer 19.500 studenten uit binnen- en buitenland, en een team van circa 2.000 toegewijde medewerkers, bevindt de universiteit zich verspreid over achttien gebouwen op de campus. De inspiratie die Tilburg University biedt, is gericht op het stimuleren van zowel haar medewerkers als studenten om bij te dragen aan de kwaliteit van de samenleving, zowel vandaag als in de toekomst.

Dit streven wordt bereikt door middel van de educatie en vorming van jonge mensen, met als doel dat zij verantwoordelijke posities in de maatschappij kunnen bekleden. Daarnaast wordt levenslang en na-ervaringsonderwijs aangeboden, evenals door de resultaten van het onderzoek van de universiteit. Tilburg University onderhoudt nauwe banden met de samenleving op regionaal, nationaal en internationaal niveau.

Geworteld in de christelijke en humanistische tradities van de Europese cultuur, biedt Tilburg University met een open blik naar andere culturen en tradities ruimte voor wetenschapsbeoefening, reflectie en levensbeschouwing. De universiteit streeft ernaar een prominente positie in te nemen op alle wetenschapsgebieden en behoort al op sommige vlakken tot de beste van Europa, met de ambitie deze positie verder uit te bouwen waar mogelijk.

Aanbesteding

In 2021 zette de universiteit de volgende opdracht via een Europese aanbesteding in de markt: 

Het leveren van dienstverlening ten behoeve van de Drupal website van Tilburg University www.tilburguniversity.edu. Specifiek gaat het om:

  • hosting en infrastructuur
  • technisch applicatiebeheer
  • doorontwikkeling

Het betreft een Drupalomgeving met daarbinnen de corporate website, het intranet en de persoonlijke profielen van alle medewerkers.

Stapsgewijs migreren

We beheren momenteel meer dan 100 applicaties voor meer dan 60 klanten, waarvan niet alle applicaties door ons zijn ontwikkeld. Ons doel is altijd om meerwaarde te bieden in elke samenwerking. Zo ook voor Tilburg University. Ons Drupal competence center heeft zich toegewijd aan zowel de code als de klant. 

Met enthousiasme hebben we de handen uit de mouwen gestoken en in zes stappen de gehele omgeving succesvol gemigreerd naar onze hosting en beheerservices. Hieronder een kort verslag van de uitgevoerde stappen:

  1. Aan de slag - We doen een kick-off met iedereen in de projectorganisatie. Voor applicatiebeheer en hosting nemen we het plan van aanpak door en de taakverdeling. Dit leggen we met elkaar vast in een planning en transitiechecklist op basis van het Programma van Eisen.
  2. Audit - We onderzoeken wat we straks in beheer gaan nemen. Tilburg University ontving een verslag met de analyses en de classificatie onvoldoende, voldoende of goed. Als iets ‘onvoldoende’ scoort, dan is dit een risico voor de continuïteit. We schatten de benodigde hiervoor tijd in. Het corrigeren gebeurde tijdens de intake. 
  3. Beheertooling - We richtten de tooling in die nodig is voor het beheer. Versiebeheer, release management en documentatie, met als het even kan ook de beheergeschiedenis.
  4. Deploymentstraat en automatische tests - Opzet van de hosting, de OTAP-straat (Ontwikkel, Test, Acceptatie, Productie) en de geautomatiseerde tests. Na inrichting deden we een dry-run en een stresstest.
  5. Intake - We voeren verbeteringen uit de audit door. Tilburg University accepteerde de omgeving en wij organiseerden een overdrachtssessie voor de functioneel beheerders. 
  6. Livegang - De Drupalapplicatie werd live gezet op het nieuwe platform. Een dag voor livegang was er een contentstop. Vervolgens werd de database en bestanden overgezet. Na livegang werd de contentstop weer opgeheven.
tilburguniversity.edu

Doorontwikkelen

Na de migratie werd gestart met het leggen van een solide basis. Daarna voegden we verschillende elementen toe die directe meerwaarde bieden.

De basis bestaat uit veiligheid en kwaliteit, wat de kern vormt voor langdurige stabiliteit. Bij Drupal begint dit met de officiële PHP-standaard, waarbij we voor alles wat binnen Drupal wordt ontwikkeld, de Drupal-coding-standaarden volgen. Op deze manier implementeren we al veel beveiligingsmaatregelen, waaronder de adoptie van de OWASP-aanbevelingen door de Drupal-standaard.

We automatiseren ook zoveel mogelijk om ervoor te zorgen dat de naleving van de standaarden tijdens het bouwproces optimaal verloopt. Daarnaast houden we rekening met wetgeving, waarbij privacy een belangrijk aandachtspunt is. Onze klanten hoeven zich bijvoorbeeld geen zorgen te maken over zaken als cookies of de AVG. Dankzij ons cookiebanner 'product' voldoet die altijd aan de laatste wetgeving.

Automatisering van tests
Hoewel testen noodzakelijk is, kan het tijdrovend zijn vanwege herhalende, handmatige taken. Automatisch testen fungeert daarom als een waardevol hulpmiddel om fouten sneller en continu te identificeren en tijdig te corrigeren. Bij elke nieuwe oplevering worden de tests automatisch uitgevoerd, waardoor handmatig testen aanzienlijk wordt verminderd. Dit biedt voordelen zoals meer tijd voor het testen van nieuwe functionaliteiten en een snel bewustzijn van onverwachte fouten, waardoor de algehele productkwaliteit toeneemt.

Voortbouwen op het fundament
We bekijken de meerwaarde die we bieden vanuit verschillende perspectieven: technisch, ervaringsgericht en strategisch online.

Een effectieve universiteitswebsite

Veranderen en doorontwikkelen heeft altijd een doel. Dat begint bij het communicatiedoel van de website. Die moet de werving van studenten ondersteunen op een slimme manier. Dus niet alleen zo veel mogelijk studenten, maar vooral ook zo goed mogelijk geïnformeerde studenten. Zo blijft de uitval lager. 

Met analytics monitoren we hoe effectief de customer journey is. Bereikt een websitebezoeker haar doel, breekt de klantreis ergens en is de site gebruiksvriendelijk? We helpen met de vertaling van de online strategie naar de doorontwikkeling. We ondersteunen met SEO-advies, content die vindbaar en toegankelijk is. En we zorgen voor jaarlijkse opfrissessies voor de redactie. 

Geslaagd!

Het resultaat is dat we de Drupalomgeving van Tilburg University veilig, compliant en hoog beschikbaar hebben gemaakt. Én dat we doorontwikkelingen doen die de site en het intranet effectiever maken. Dat doen we door:

  • Samen te werken met een vast team
  • Standaardoplossingen als uitgangspunt te nemen
  • En continu door te ontwikkelen aan de effectiviteit van de website

Heb je hier vragen over? Of wil je meer weten over hoe Finalist jou kan helpen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking.

Contactpersoon:

Robin Kroon / Customer succes manager
Robin Kroon

Heb je een vraag of wil je met ons overleggen?

Finalist helpt je verder
Bij Finalist draait het allemaal om het opbouwen van verbindingen en het beter leren kennen van jou. Wie weet wat voor prachtige dingen we samen kunnen bereiken dus aarzel niet, Finalist staat voor je klaar!
Neem contact op