Een online communicatieplatform voor een complex applicatielandschap
Dé Europese universiteit
De Universiteit Maastricht (UM) is dé Europese universiteit van Nederland en telt bijna 22.000 studenten en bijna 5.000 medewerkers. De universiteit is jong van geest, interdisciplinair en sterk maatschappelijk betrokken. En dat is zichtbaar in alle activiteiten.
De universiteit heeft in haar korte bestaan een solide reputatie opgebouwd, mede door de hoge kwaliteit van onderzoek en onderwijs en het verbinden van wetenschap met regionale, Europese en mondiale uitdagingen. De UM wordt tot de beste jonge universiteiten ter wereld gerekend.
Aanbesteding
In juli 2014 zijn we begonnen met het originele project voor de corporate website van de Universiteit Maastricht in Drupal 7. Met de naderende end-of-life datum van Drupal 7 heeft de Universiteit Maastricht in 2021 een aanbesteding uitgeschreven voor de vernieuwing van haar Drupal-omgevingen, waaronder de corporate website, het intranet en de profielendienst PPP, naar Drupal 9/10. Finalist heeft deze aanbesteding succesvol gewonnen in maart 2022.
In april 2022 zijn we gestart met de implementatie van maastrichtuniversity.nl in Drupal 9/10, en met trots kunnen we melden dat de website eind maart 2023 succesvol live is gegaan in Drupal 9.
Dit project werd uitgevoerd met een collaboratieve aanpak, waarbij we in drie wekelijkse sprints samenwerkten met het team van de Universiteit Maastricht om de website te bouwen. Parallel aan deze ontwikkeling is ook de profielendienst en het studentenintranet gemigreerd naar de nieuwste versie van Drupal.
Online communicatieplatform
De opdracht bestaat uit het opzetten, uitbouwen en in beheer nemen van een online communicatieplatform op basis van Drupal voor Universiteit Maastricht. Dit platform omvat verschillende omgevingen:
- Corporate website: Een website gericht op specifieke doelgroepen (persona's) met taken, met als doel de instroom te verbeteren door een grotere toestroom van goed geïnformeerde studenten.
- Intranet: Het optimaliseren van interne communicatie en samenwerking.
- Multisites: Het bieden van mogelijkheden voor onderzoeksinstituten binnen Universiteit Maastricht om hun eigen website te beheren met een afgeleide identiteit binnen vastgestelde kaders.
- Profielendienst PPP: Een centraal punt waar medewerkers hun profielgegevens kunnen invullen op een manier die bruikbaar en vindbaar is voor andere systemen, vooral belangrijk voor onderzoekers vanwege de prioriteit van publicaties.
In aanvulling op deze 4 applicaties wordt het online communicatieplatform door Finalist aangevuld met de Tripolis faciliteit voor digitale nieuwsbrieven.
Complex applicatielandschap
Om een breed scala aan digitale informatie op de universitaire website te presenteren, was een verbinding maken met diverse systemen, waaronder SAP, Hodex, Tripolis, persoonlijke profielpagina's (PPP), Pure en SSO/ADFS vereist.
Deze technische uitdaging is succesvol aangepakt door het implementeren van diverse webservices-gebaseerde interfaces. Een cruciale rol in dit proces wordt gespeeld door de UMAPI (Enterprise Servicebus).
Branchekennis
Finalist heeft uitgebreide ervaring in het ontwerpen, ontwikkelen en beheren van applicaties, specifiek afgestemd op de behoeften van onderwijsinstellingen. Dat zijn niet enkel corporate websites maar diverse digitale oplossingen waaronder intranetten, samenwerkingsomgevingen, profielenpagina's en studentenportalen.
Onze kennis van onderwijsarchitectuur stelt ons in staat om naadloos in te spelen op de unieke toepassingen binnen het onderwijslandschap. Wij begrijpen de cruciale rol van (bijvoorbeeld) Pure bij publicaties en profielen, kennen de impact van (bijvoorbeeld) Osiris op wervingsprocessen en aanmeldprocedures, en zijn vertrouwd met de functionaliteiten van onder andere Planon en SAP.
Maar wat ons echt onderscheidt, is ons begrip van de samenhang tussen verschillende applicaties en hoe ze elkaar positief kunnen beïnvloeden gedurende de klantreis.
Samen met de expertise van onze klanten streven wij ernaar om op maat gemaakte oplossingen te creëren die naadloos aansluiten bij de specifieke uitdagingen en doelstellingen binnen het onderwijslandschap.