Overslaan en naar de inhoud gaan Skip to footer Skip to search Skip to menu

ELO platform voor vakschool GLU

Strategie Design Contentmanagement Beheer & continuïteit
Grafisch Lyceum Utrecht

Praktijkgericht, toekomstgericht én persoonsgericht

Het Grafisch Lyceum Utrecht is dé vakschool voor creatieve doeners in media, vormgeving en communicatie. Daarbij staat creativiteit altijd voorop. Op het GLU worden de nieuwe makers van de toekomst opgeleid. Het onderwijs is praktijkgericht, toekomstgericht én persoonsgericht.

Grafisch Lyceum Utrecht heeft creatieve en technische opleidingen voor media, design en communicatie. Op deze kleinschalige, creatieve beroepsschool volgen zo’n 2.200 studenten een opleiding tot mediavormgever, mediadeveloper, webdeveloper, gamedeveloper, mediamanagement en marketing, DTP, creatief productiemedewerker en communicatie en marketing. 

Finalist ondersteunt het Grafisch Lyceum Utrecht al meer dan 10 jaar bij het ontwerpen, bouwen en onderhouden van een uniek Elektronische Leeromgeving (ELO). Momenteel is ELO 2.0 operationeel. 

De ontwikkeling van ELO 2.0 bereikte eind 2018 haar hoogtepunt met de toevoeging van een flexibel inleverportaal. Hiermee kunnen studenten opdrachten rechtstreeks indienen in het op Drupal gebaseerde portaal. Vervolgens worden deze opdrachten via een geautomatiseerd proces naar de documentbeheerserver getransporteerd.

Grote verbeteringen

Docenten en studenten maken graag en veelk gebruik van het ELO dat is ontwikkeld door Finalist en gebaseerd is op Drupal. Dankzij de integratie met de cursusdatabase en de studentendatabase worden automatisch de relevante cursussen weergegeven voor elke student. Docenten hebben de mogelijkheid om lessen te creëren binnen het leerplatform en te kiezen voor welke groepen (klassen) van studenten de les bedoeld is. 

Een significante verbetering is geïmplementeerd met de toevoeging van de functionaliteit om opdrachten in te leveren die voortkomen uit deze lessen.

ELO GLU

Resultaat ELO 2.0

In dit project zijn diverse doelen behaald:

  1. Gemakkelijk (grafische) opdrachten kunnen inleveren:
    • Studenten kunnen nu moeiteloos (grafische) opdrachten indienen via de portalinterface. dat is dus inclusief grote bestanden! Dit werd mogelijk gemaakt door het gebruik van de Drupal contrib-module Plupload integratie. Bovendien is er een uitbreiding ontwikkeld waarbij de docent de configuratie (aantal bestanden, extensies, enz.) voor elke opdracht kan instellen.
  2. Flexibiliteit voor docenten:
    • Docenten kunnen nu 'opdrachttellers' toevoegen en verschillende opties per student/klas activeren, zoals de deadline, het aantal te uploaden bestanden, toegestane extensies en plagiaatcontrole. Dit werd gerealiseerd door een aangepaste entiteit ('inzending') te creëren, verbonden met de opdrachtknooppunten via Entity Reference. De inzendingsentiteit bevat alle relevante informatie, waaronder studenten/groep, aantal bestanden, extensies, maximale bestandsgrootte, groeps- of individuele opdracht, deadline, enz.
  3. Efficiënte beoordeling:
    • Docenten kunnen nu het ingeleverde werk bekijken en beoordelen via het documentbeheersysteem, dat extern van Drupal opslaat. Deze integratie werd mogelijk gemaakt door een koppeling met het documentbeheerplatform. Elk bestand wordt voorzien van unieke XML-metadata, waardoor het studentvolgsysteem de juiste bestanden aan de juiste student kan koppelen. Docenten kunnen hierdoor eenvoudig de beoordeling uitvoeren.
  4. Transparantie:
    • Sinds oktober 2019 hebben studenten inzicht in de voortgang en beoordelingen van hun werk, inclusief een 'feedbackloop'. Docenten kunnen opdrachtentiteiten verrijken met schriftelijke feedback en/of cijfers.
  5. Personalisatie:
    • Studenten hebben toegang tot alleen hun persoonlijke opdrachten en inzendingen, dankzij de integratie met Microsoft AD FS en de studentendatabase. Aangepaste rechten in Drupal zorgen ervoor dat opdrachten op student- en groepsniveau geïsoleerd kunnen worden.
  6. Opdrachten individueel en in groepen:
    • Studenten kunnen opdrachten zowel individueel als voor hun projectgroepen indienen. Een aangepaste code, geïntegreerd met het inleverformulier (Plupload), maakt het selecteren van de juiste groepsleden eenvoudig via een autocomplete-widget.
  7. Overzicht voor studenten:
    • Studenten ontvangen herinneringen en informatie over opdrachten en deadlines op hun dashboard. Aangepaste blokken verschijnen op de studentendashboards met een lijst van opdrachten, inclusief een label dat aangeeft of de opdracht nog moet worden ingeleverd.
  8. Efficiënte bestandsupload:
    • Studenten kunnen nu eenvoudig meerdere bestanden tegelijk uploaden, dankzij de Plupload-integratie.
  9. Beheerdersflexibiliteit:
    • Voor de beheerder is er flexibiliteit en inzicht om in te grijpen bij vragen van eindgebruikers. Dit is bereikt door de juiste rechten toe te kennen aan de applicatiebeheerder/webmaster van het leerplatform.

ELO 3.0 in de maak

Op dit moment zijn wij bezig met de midlife-refresh voor de nieuwe versie van het ELO. Het UX-design is opgezet. Via gesprekken met docenten en studenten, tijdens interactieve werksessies, hebben wij goed begrip gekregen van hun behoeften, voorkeuren en uitdagingen bij het huidige gebruik. Dit inzicht is van belang om een verbeterd ELO te creëren dat intuïtief en gebruiksvriendelijk is en perfect aansluit op de leerprocessen. De techniek en functionaliteiten worden nu aangepakt en het vernieuwde ELO zal bij de start van het nieuwe schooljaar in gebruik kunnen worden genomen.

Wil je meer weten? 
Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking.

Contactpersoon:

Marcel Schuitevoerder / Digitaal strateeg
Marcelschuitevoerder

Heb je een vraag of wil je met ons overleggen?

Finalist helpt je verder
Bij Finalist draait het allemaal om het opbouwen van verbindingen en het beter leren kennen van jou. Wie weet wat voor prachtige dingen we samen kunnen bereiken dus aarzel niet, Finalist staat voor je klaar!
Neem contact op