Discover The Netherlands!
Uitdagingen aangaan
In een wereld die snel verandert, moeten we de rollen die we spelen bij het opbouwen van vreedzame, inclusieve en bloeiende samenlevingen heroverwegen. Vandaag de dag worden we geconfronteerd met de meest urgente uitdagingen van onze tijd. Klimaatverandering. Snelle verstedelijking. Water-, energie- en voedselschaarste.
Dit zijn uitdagingen die we niet alleen kunnen oplossen. Nederland is erop gebrand om samen te werken met mondiale en lokale partners om die uitdagingen aan te gaan. Omdat we geloven dat samenwerken de enige manier is om vooruit te komen. Laten we samenwerken en in actie komen!
NL Platform is je startpunt om ons land, onze cultuur en erfgoed, en onze ambities te leren kennen. Via onze verhalen laten we zien hoe Nederland bijdraagt aan het bouwen van een betere wereld over sectoren en grenzen heen.
Nederland als geheel
Team NL Branding is verantwoordelijk voor de internationale positionering van Nederland als partner voor het samen creëren van oplossingen voor mondiale maatschappelijke uitdagingen (“Samen mondiale uitdagingen oplossen”). De uitnodiging om samen te werken staat centraal in alle boodschappen die namens Nederland worden verstuurd, inclusief activiteiten, gedrukte publicaties en online aanwezigheid.
Nederland als geheel (“wij, Nederland…”) presenteert zich op de website NLPlatform.com. Het heeft de ambitie om de overkoepelende landingspagina te zijn die de buitenlandse landen inspireert met een scala aan artikelen en propositie in de volle breedte van de NL-positionering; handel, R&D, onderwijs, toerisme, topsectoren en meer.
Drupal CMS
Dupal multisite op zijn best!
Drupal werd gekozen omdat het al een veelgebruikt CMS was voor deze klant, het een multi site mogelijkheid bevat die past bij de vraag en de business case en het een solide enterprise level fit is voor de klantarchitectuur.
Ook de keuze voor Drupal als breed vertrouwd community open source CMS sluit direct aan bij de overheidsrichtlijn voor open source.
Unieke sites, 1 CMS
De projecttaak bestond uit twee onderdelen:
- Het creëren van een campagnesjabloon;
- Het creëren van 6 campagnesites op basis van het eerste sjabloon.
De uitdaging was om unieke websites te creëren voor verschillende campagnes, elk met een specifieke doelgroep en thema, terwijl RVO ook op zoek was naar schaalbaarheid en beheersbaarheid bij toenemend site-aantal.
Hoewel het snel kopiëren van websites een optie was, zou dit resulteren in een onsamenhangende verzameling aparte sites. Het handmatig uitvoeren van generieke aanpassingen, zoals beveiligingsupdates of het toevoegen van specifieke elementen op de homepage, zou tijdrovend zijn voor elke afzonderlijke site.
Om deze uitdagingen aan te pakken, adviseerde Finalist het implementeren van een multi-site architectuur. Op deze manier kun je generiek zijn waar het kan en uniek waar het nodig is. Het contentmanagementsysteem Drupal fungeert als de gedeelde onderliggende structuur, waarbij de basisopzet, de User Experience (UX), soorten content en terugkerende componenten op elke campagnesite generiek zijn. Aan de andere kant blijven de content, gebruikers, doelgroep en de uitstraling van elke campagnesite uniek.
In het door ons voorgestelde multi-site ontwerp maakt één enkele Drupal-codebasis het mogelijk om meerdere sites te bedienen. Dit zorgt voor efficiëntie en veiligheid, aangezien tussentijdse code-updates tegelijkertijd op alle sites worden toegepast. Tegelijkertijd behouden de individuele websites hun autonomie, met een eigen database voor configuratie, inhoud en gebruikersgegevens.
Goed gelukt!
Samen hebben wij onderstaande doelen weten te bereiken:
- Gecentraliseerd applicatiebeheer is mogelijk;
- Bijdrage aan communicatiedoelen door meer consistentie in stijl over alle sites zonder autonomie op te offeren;
- Goede mogelijkheid om content op individuele sites te monitoren, te beheren en aan te passen;
- Het platform is zeer schaalbaar;
- Eenmalige ontwikkeling van functionaliteit voor herhaald gebruik in sites;
- Behoudt vrijheid en flexibiliteit voor individuele sites wat betreft content en uiterlijk;
- Elke site voldoet aan een set van minimale technische eisen: responsiviteit, prestatie, veiligheid, etc.;
- Snelle levering van een nieuwe site.